Svalövs kommun

Kulturstipendiater och kulturpristagare 2012

Firades med blommor, tårta och utmärkelser på kommunfullmäktige den 29 oktober
Skriv alternativtext här...

Ida On och Erik Liljeroth tar emot kulturstipendium

Ida On från Svalövs och Erik Liljeroth från Kågeröd är 2012 års kulturstipendiater och delar på 10 000 kronor.

Ida får stipendiet för att kunna åka på musikallägret "Lovewell Teen" men också för gedigna kunskaper i framförallt cello. På utdelningsceremonin tackade Ida sin familj för allt stöd. Hon lyfte också fram Kulturskolan i Svalöv för deras engagemang och kunskap. - Kulturskolan har en bredd och ett utbud som inte så många andra kommuner har, trots att de är större, berömde Ida.

Erik får stipendiet för att kunna köpa en egen saxofon. Erik är också aktiv i kommunens musikskapande, bland annat genom sin medverkan i musikfestivalen "Ung kultur möts" och i rockbandet "Ren smuts" som representerat Svalövs kommun i Skånes Regionfestival. - Jag tycker att det är jättebra att Svalövs kommun delar ut det här stipendiet till unga talanger, sa Erik, som gärna ser en fortsättning av traditionen i många år framöver.

Skriv alternativtext här...

Viktor Praznik tar emot kulturpris

Viktor Praznik är 2012 års kulturpristagare. Han får priset, som består av konstverket "Interiör" av konstnären Gunilla Lervik Cuteleiro, för sitt allsidiga konstnärsskap. Viktor arbetar främst med glas, brons, silver, guld och sten men restaurerar även andras verk. - Jag är väldigt glad och överraskad över att få kulturpriset, sa Viktor, och jag känner mig hedrad över att bli utvald.  
Publicerad: 2012-10-29

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun