Svalövs kommun

Han har haft världens bästa jobb

I höst lämnar Leif Wennerberg, chef för näringsliv och turism i Svalövs kommun, över stafettpinnen till Katarina Borgstrand. Det blev femton år.

Leif Wennerberg slutar efter många år i kommunens tjänst.

Leif Wennerberg slutar efter många år i kommunens tjänst.

Är det äkta pensionärsliv Leif Wennerberg ska övergå till nu, efter femton år som ansvarig för turism- och näringslivsfrågor i Svalövs kommun?

- Nej, det tror jag inte. Eller jag vet inte, det finns folk som är nyfikna på mig. Jag känner mig inte färdig. Jag har mycket sprall i kroppen, säger han.

Han skulle gärna arbeta mer med och för ungdomar, som han värnar. Leif Wennerberg vill se att så många som möjligt av alla unga lyckas. Samarbetsprojekt där människor möts över generationsgränserna, tror han kan vara ett bra sätt att jobba med detta.

- De unga  är vår framtid och jag tycker att vi som har kunskap måste ge tillbaks av den och ställa upp, till exempel som mentorer.

Sedan han började den 24 april år 2000, då som vikarierande turistansvarig, har han hunnit med mycket. Det tog bara några få månader innan hans vikariat byttes mot en vd-tjänst för dåvarande Företagsalliansen, den ekonomiska förening som drev näringslivs- och turismfrågor i kommunen fram tills 2012 då dessa verksamheter övergick i kommunal regi.

Hans skötebarn, eller ett av dem, är den stora lastbilstrailer som införskaffades för några år sedan och som rullat många mil på vägarna för att marknadsföra kommunen i olika sammanhang.

Företagsmässan, som hålls vartannat år, ligger honom också varmt om hjärtat. Att tydliggöra vikten av turismen, är ett annat exempel på sådant som får Leif Wennerberg att kämpa lite extra.

”Världens bästa jobb” kallar han det han gjort här. Han har trivts fantastiskt bra, inte minst tack vare sina närmaste medarbetare, som han utvecklats tillsammans med.

Nöjen står på schemat den första tiden som ledig.

- Jag ska till Stockholm och se ”Kristina från Duvemåla”, vi ska resa och jag har några böcker jag vill läsa. Men, vi får se vad som händer, helt enkelt.

Publicerad: 2015-08-21

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun