Svalövs kommun

Ny myndighetschef för IFO-verksamheten

Den 10 september tillträdde Saera Khan tjänsten som myndighetschef för Individ- och familjeomsorgen (IFO) i Svalövs kommun.

Saera Khan är ny IFO-chef i Svalövs kommun.

Saera Khan är ny IFO-chef i Svalövs kommun.

Saera är född i Vänersborg men uppvuxen i Helsingborg. De senaste tio åren har hon arbetat inom Helsingborgs kommun. Senast tjänsten var som biträdande enhetschef på barn/unga och familj, utredning och uppföljning och innan dess arbetade Saera många år på socialjouren. Hon har även arbetat med vuxna inom socialpsykiatrin och inom missbruksvården samt med familjerätt.

Hej Saera, hur känns det så här inledningsvis?
- Det känns mycket bra. Jag har fått ett mycket gott mottagande både från chefskollegor och medarbetare. Jag känner mig laddad, tillitsfull och förväntansfull på samma gång.

Vad fick dig att sökta tjänsten?
- Jag har arbetat mina samtliga år inom socialt arbete i en större stad och ville prova på att arbeta i en mindre kommun. Dessutom var rollen som biträdande enhetschef diffus och jag längtade efter en mer renodlad och tydlig roll. Jag hade också de senaste åren saknat att få arbeta med olika delar inom en socialförvaltning. I Socialjourens uppdrag ingår både barn, unga, vuxna, familjevåld och ekonomiskt bistånd. Det är givande att få ta del av flera perspektiv av socialt arbete, och jag är glad att jag nu får möjlighet till det igen. Svalöv som alternativ kändes självklart efter första intervjutillfället. Jag kände direkt ett stort förtroende både för kommunen och för socialchef Susanne Rosenström.

Vad är din första utmaning?
- Vi har många utmaningar, men min första är helt klart att snabbt få en bild av kommunen, förvaltningen och det nuvarande läget samt medarbetarnas olika uppdrag, och sedan tillsammans med mina chefer skapa en fungerande bas och struktur för de olika arbetsgrupperna. Alla medarbetare behöver snarast få känna tillhörighet till ett team och veta vem som är deras närmsta arbetsledare.

Hur skulle du beskriva ditt ledarskap?
- Det är både en lätt och svår fråga på samma gång. Jag har en önskan om att vara en lyhörd och närvarande chef och hoppas innerligt att det är så mina medarbetare kommer att uppfatta mig. Jag vill se mina arbetare, få dem att känna att de gör ett bra arbete och att de värdesätts av oss i ledningen. Att vi är ”på samma sida”. Jag tror på kommunikation och tydlighet och hoppas att vi tillsammans kan skapa ett klimat där medarbetare trivs och vill stanna. Det är min önskan, strävan och förhoppning. Jag tror också att humor och att ha roligt mellan varven är viktigt på en arbetsplats, och kanske speciellt på en arbetsplats som denna där vi varje dag hanterar svåra frågor och människoöden som berör. Det svåra är att, trots dagens utmaningar där verkligheten knackar på dörren, där problem måste lösas, svåra ärenden hanteras och bedömas, inte glömma bort precis allt det man tror på i ledarskapet.

Vad är ditt intryck av Svalövs kommun och din nya arbetsplats?
- Mitt intryck är mycket positivt! Jag trodde att det skulle kännas märkligt att lämna ”min” stad, staden där jag är uppvuxen och där jag arbetat länge, men det känns bara helt rätt och ”hemma” med en gång.

Vad gillar du att göra på fritiden?
- På min fritid umgås jag så mycket som möjligt med min familj och mina vänner. Jag har en utflugen 22-årig dotter och en dotter på elva år som bor hos mig varannan vecka. Dessutom är jag bonusmamman till tre fina tonårsbarn. Jag älskar att läsa, men bristen på tid gör att det mest är ljudböcker jag lyssnar på, samtidigt som jag gör något annat som till exempel trädgårdsarbete eller liknande. Jag bor mest i vårt lilla hus utanför Ljungbyhed, men även i Helsingborg för att få logistiken att gå ihop.

Publicerad: 2015-10-01

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun