Svalövs kommun

Svalöv har fått en egen kommunpolis

Från och med den 7 december är det den redan bekanta profilen Björn Johnsson som är Svalövs nya kommunpolis.

Björn Johnsson är Svalövs nya kommunpolis.

Björn Johnsson har sedan 2004 varit stationerad i Svalöv som närpolis i yttre tjänst, som tillförordnad stationschef och nu senaste har han arbetat med planeringen för polisområdet Söderåsen. Den polisiära banan började Björn 1984 som radiopolis i Helsingborg för att sedan arbeta som hundförare från 1990 fram till 2004, då han började i Svalöv.

Tjänsten som kommunpolis är nyinrättad och är ett led i Polisens nya omorganisation.

– Tjänsten är ganska omfattande och en viktig aspekt till varför funktionen inrättades är bland annat att vi ska komma närmare och arbeta tillsammans med kommunen, näringslivet och medborgarna. Vi ska också vara en länk mellan lokalpolisområde Söderåsen och kommunen, säger Björn Johnsson.

Polisen nya omorganisation innebär att kommunpolisen tillsammans med två områdespoliser kommer att arbeta exklusivt i Svalövs kommun. Vill man komma i kontakt med kommunpolisen så finns det några olika möjligheter att göra det på.

– Vill man nå mig så gör man det genom att bli kopplad till mig via vårt växelnummer 114 14. Via vårt samarbete med kommun om gemensam reception kan man också nå mig genom att lämna namn och telefonnummer i kommunhuset reception, berättar Björn.

I det samarbetsavtal som kommunen och polisen har så kan man i kommunens reception också få hjälp med enklare polisiära ärenden såsom in- och utlämning av hittegods och ansökan om diverse tillstånd, som till exempel tillstånd vid offentliga tillställningar.

Publicerad: 2015-12-15

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun