Svalövs kommun

Kommunstyrelsen har utsett ny kommunchef

Det var den 15 maj som kommunstyrelsen gemensamt utsåg Stefan Larsson till ny kommunchef. Av totalt 53 sökande, en rad tester, intervjuer och referenser, föll valet på Stefan.

Birgitta Jönsson (S), kommunstyrelsens ordförande, hälsar kommunens nyrekryterade kommunchef, Stefan Larsson, välkommen.

Birgitta Jönsson (S), kommunstyrelsens ordförande, hälsar kommunens nyrekryteradekommunchef, Stefan Larsson, välkommen. Stefan tillträder den 1 augusti.

- Det känns skönt att rekryteringen är klar samt att kommunstyrelsens också biföll rekryteringen och jag tror att Svalövs kommun i Stefan, får en mycket bra kommunchef. Jag vill också passa på att hälsa honom varmt välkommen till kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande Birgitta Jönsson (S).

Stefan tillträder tjänsten den 1 augusti och här följer en kort presentation av honom.

Stefan Larsson är 52 år och bor i Tomelilla. Stefan är sambo med Lisa och de har tre barn i vuxen ålder. Planen är att de inom en snar framtid kommer att flytta till ett radhus nära havet på den västra sidan av Skåne.

I botten är Stefan maskiningenjör och han har även arbetat inom försvarsmakten i 15 år. Under denna sejour genomfördes en utlandsmission 2003 och Stefan är fortfarande reservofficer. År 2000 började han som managementkonsult inom den privata sektorn och under åtta år var det främst affärs- och ledarskapsutveckling som gällde. Det var förs i slutet av 2008 som Stefan kom in på den kommunala banan. Han har varit förvaltningschef i sex år samt kommunchef och tillförordnad kommundirektör. Senast kommer Stefan från Tomelilla kommun där han var kommunchef.

Vad vet du om och vad är ditt intryck av Svalövs kommun?
– Jag vet att Svalövs kommun är en expansiv kommun som vill framåt och som snart passerar 14 000 invånare. Att det finns en stor variation av natur och miljö. Sedan är det ofrånkomligt att inte nämna händelserna kring BT Kemi och Teckomatorp. Som kommunchef är jag också ansvarig för projektet BT Kemi Efterbehandling, vilket ska bli intressant att sätta sig in i.

Hur skulle du beskriva dig som ledare?
– Som ledare brukar jag beskrivas av andra som drivande, tydlig och med lätt till skratt. Ibland kan jag ha lite bråttom, vilket jag får tänka på. Ett område som är extra viktigt för mig är säkerhet och att ingen kommer till skada på jobbet. Olyckor går inte att alltid att förhindra men de ska inte ske på grund av att man brustit i att följa säkerhetsrutiner.

Vad blir din första utmaning på tjänsten?
– Min första utmaning blir att sätta mig in i hur förvaltningen fungerar samt besöka verksamheterna. Givet kommunens ekonomiska situation kommer jag även att behöva ägna mycket tid åt det ekonomiska läget.

Vad gillar du att göra på fritiden?
– På min fritid ägnar jag mig åt att hjälpa till att lansera en skånsk maträtt tillsammans med två äldre gentlemän i Brösarp. Dessutom spelar jag gitarr och tidigare var jag med i ett coverband i 22 år och om tiden medger ska jag försöka ta upp den tråden igen.

Stefan tillträder tjänsten som kommunchef den 1 augusti och han ser med spänd förväntan fram emot att börja.

– Jag vill verkligen passa på att tacka för förtroendet att bli kommunchef i Svalövs kommun och det är med stor spänning som jag ser fram emot att få komma på plats för att börja lära känna både medarbetare och kommun. Vi ses den 1 augusti!

Publicerad: 2017-05-30

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun