Svalövs kommun

Jan Zielinski är kommunstyrelsens nya ordförande

Torsdags den 1 februari var första dagen för Jan Zielinski (S) på posten som kommunstyrelsens ordförande efter avgående Birgitta Jönsson (S).

Foto på Jan Zieleinski.

Foto: David Lenander.

Jan Zielinski är 59 år och bor i Teckomatorp. Han flyttade till kommun 1972 och gick högstadiet på Linåkerskolan. Han är gift sedan 21 år tillbaka och har fyra vuxna barn, varav ett fortfarande är hemmaboende. Sedan 1995 har Jan arbetet fackligt på heltid som ombudsman inom Livsmedelsförbundet, vilket det nu blir tjänstledigt ifrån.

Senast Jan var politiskt aktivt i Svalövs kommun var under mandatperioden 2004-2008 och då var han ledamot i dåvarande kultur- och utbildningsutskottet. Det var först för tre år sedan som Jan åter aktivt började engagera sig på det lokalpolitiska planen och detta genom uppdraget som sekreterare i Socialdemokraternas verkställande utskott här i Svalöv.

Varför valde du att åter engagera dig inom politiken?
- Politik är att vilja och att engagera sig inom kommunalpolitiken innebär att jag har möjlighet att påverka på ett annat plan än om jag skulle suttit i riksdagen. Vill man något med politiken har man möjlighet lokalt.

Det var i samband med kommunfullmäktiges möte den 29 januari som Jan valdes till ny ordförande för kommunstyrelsen och sedan den 1 februari är det han som tagit över efter Birgitta Jönsson.

Vad kommer du inledande att fokusera på?
- Inledningsvis kommer jag att fokusera på att skapa arbetsro för våra medarbetare och utåt också för våra kommuninvånare. Sedan är det, som på alla nya uppdrag, en inlärningsperiod där jag ska lära känna alla i organisationen. Att få ett ansikte på varandra tycker jag är väldigt viktigt.

Hur skulle du beskriva ditt ledarskap?
- Jag är väldigt lugn, kanske för lugn ibland, men då är jag istället eftertänksam. Jag vill att alla människor ska ges möjlighet att växa, alla människor ska bli sedda.

Jan beskriver också sitt ledarskap med ledorden öppenhet, ärlighet, transparens, tillåtande arbetsklimat och medmänsklighet. Ledord som han tycker gör världen och vardagen till en bättre plats.

- Bland det värsta jag vet och vill bekämpa är dolda agendor, förtryck och orättvisor. Jag har sedan jag började arbeta fackligt haft ett mantra som lyder: jag blir inte mindre genom att låta andra människor växa. Hur vi gör varandra bättre är också ett mantra som vi alla bör använda oss av i mötet med varandra.

På fritiden gillar Jan att läsa och då gärna om historiska personer och epoker. En stor hobby annars är jakt och fiske.

- Jag läser med fördel Coon Iggulden och Bernhard Cornwells serie om Uthred. Tycker också om att läsa historiska beskrivningar om Julia Cesar, Djingis Kahn eller om vikingatiden. Hobby för mig är annars jakt och fiske och då gärna med fördel vid vår stuga i norra Värmland eller när vi är ute på äventyr med husvagnen.

Publicerad: 2018-02-14

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun