Svalövs kommun

”För när elden väl kommer så går det oerhört snabbt”

I fredags kom deltidsbrandmännen Patrik Åkesson och Yousef Abo-Sharkh från Svalöv hem efter att ha hjälpt till med släckningsarbetet vid Ljusdalsbranden i Gävleborgs län. Branden startade den 15 juni och det båda kollegorna åkte upp till området den 22 juni. Under fem intensiva dygn hjälpte de till med att försöka kontrollera och släcka delar av branden.

Bild på brandmännen Patrik Åkesson och Yousef Abo-Sharkh

Patrik Åkesson och Yousef Abo-Sharkh är hemma igen på stationen i Svalöv efter fem intensiva dygn vid Ljusdalsbranden. Foto: Svalövs kommun.

- Att jag kunde åka iväg berodde på att kollegorna här i Svalöv var villiga att gå in och täcka upp för mina jourtimmar som jag var schemalagd på. De sa bara ”åk, acceptera förfrågan och så fixar vi dina jourtimmar”. Utan deras hjälp så hade jag inte kunna åka. Så jag är oerhört tacksam, säger Yousef

För Patriks del var det heller ingen tvekan.

- Jag kunde inte hjälpa till vid Salabranden 2014 och eftersom det var ett stort behov av personal vid denna brand också så kände jag att jag ville åka för att hjälp till, även om det var på min semester, säger Patrik.

Efter 15 timmar i buss, från Svalöv till Ljusdal, så bar det direkt ut i skogen för att sätta igång med släckningsarbetet. Med andra ord var det långa arbetspass och inte mycket vila.

- Första dygnet var jag i gång i 28 timmar på raken. Vi gick i stort sett från bussen och direkt ut för att börja jobba, berättar Yousef.

Patrik intygar också att det var långa arbetspass. Hans längsta pass var det sista innan han åkte hem, vilket varade i 33 timmar. Normalt varade ett pass i 14-15 timmar.

De beskriver situationen som att det var väldigt mycket att göra direkt. Det var många olika grupper som skulle samköras och man skulle ut på olika positioner i terrängen. En stor organisation runt det hela, helt enkelt. Känslan på plats var också att det fanns mycket resurser till förfogande.

- Ja, verkligen. Det var stort när man såg alla kollegor från bland annat Danmark, Polen och Frankrike som ställde upp samt material i form av flyg och helikoptrar från Italien och Tyskland, säger Patrik.

Killarna var annars stationerade i Färila, som ligger någon mil ifrån själva brandområdet. De ingick i ett team från Skåne på totalt 20 brandmän, som tillsammans hade ett specifikt område att ansvara för. Patrik berättar att gruppen skulle bygga en begränsningslinje i sydöstra delen av brandområdet. Detta som en förberedelse för om elden skulle sprida sig ytterligare. Totalt byggde de upp ett slangsystem på cirka 9 kilometer.

- Branden spred sig fram till vår linje men vi lyckades, tack vare förberedelserna, att bekämpa elden genom vår avgränsning. I två avlösande team arbetade vi oavbrutet med att vattna längst med vår brandgata, som för övrigt fick namnet skåneleden, berättar Yousef.

Killarna berättar också om den gemensamma anda och berömmer det fantastiska arbete som lokalbefolkning stod för. Hur de öppnade upp sina trädgårdar, hus och lador för drabbade och för arbetande personal.

- Det var nästan obegripligt. Vi bodde på en gård där ägarna hade iordningställt 120 bäddar i en maskinhall. Mat var det inte heller något problem med. Bland annat så försåg det lokala bageriet manskapet med baguetter och den lokala pizzerian sponsrade med pizzor. Det var helt fantastiskt att se den uppslutningen i samhället, berättar Patrik.

Både Yousef och Patrik är överens om att det bästa vore om detta inte alls hade hänt. Men nu har det hänt och det kommer med all säkerhet att hända igen någon annan stans i Sverige och varför inte i Svalövs kommun. Då gäller det att dra nytta av all den kunskap som man samlat på sig, säger de.

- Med tanke på att vi har mycket skog i vår kommun så är denna erfarenhet hur värdefull som helst. En brand på Söderåsen skulle mycket möjligt kunna likna den i Ljusdal och då är erfarenheten av att ha byggt långa slangsystem och köra motorsprutor väldigt mycket värd, säger Yousef.

Patrik instämmer med Yousef och poängterar också att en mycket viktig lärdom är ta till rejält i överkant när man bygger begränsningslinjer mot branden.

- För när elden väl kommer så går det oerhört snabbt, säger Patrik.

Till vardags driver Patrik, tillsammans med sin bror, Svalövs plåtslageri och Yousef arbetar som bostadssamordnare inom kommunens verksamhet.

Patrik har arbetet 20 år som deltidsbrandman i kommunen och Yousef började förra året och håller fortfarande på att utbilda sig. Han blir färdig i slutet av augusti.

- Allt är nytt och det är mycket man ska lära sig. Samtidigt är det väldigt intressant och jag trivs oerhört bra med yrket som brandman, säger Yousef.

- Just att du fick chansen att få åka iväg på detta uppdrag är guld värt för erfarenheten, fyller Patrik på med.

Både Patrik och Yousef skulle inte tveka att åka på liknande uppdrag om det fick frågan igen.

Publicerad: 2018-08-03

Sidansvarig: Daniel Henriksson

Svalövs kommun | 268 80 Svalöv | Besöksadress: Herrevadsgatan 10
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Telefon: 0418-47 50 00 | Fax: 0418-47 50 26 | E-post: info@svalov.se

© 2016 Svalövs kommun