Om kontaktmannaskap/kontaktpersonal

Kontaktmannaskap/kontaktpersonal innebär att en brukare inom äldreomsorgen har en fast omsorgskontakt utsedd i personalgruppen som arbeter närmast brukaren.

Att vara kontaktpersonal innebär att arbete i nära relation till brukaren, att ha ett helhetsperspektiv och arbeta självständigt men i samarbete med brukaren och berörda personer.

Att vara kontaktpersonal är ett ansvarsfullt och viktigt arbete som bygger på ett gemensamt förhållningssätt och en förankrad värdegrund inom verksamheten. Svalövs kommun följer de nationella värdegrunden för vård och omsorg som stödjer brukaren att leva ett aktivt, värdigt och meningsfullt liv utifrån sina förutsättninger.

Kontakpersonal:

  • Utför sina arbetsuppgifter med ett professionellt förhållningssätt och har huvudansvar för att brukarens individuella behov av vård och omsorg blir tillgodosett.
  • Ansvarar för att informera och samverka med brukarens närstående och andra berörda professioner utifrån brukarens önskemål och samtycke.
  • Ansvarar för att brukaren och närstående väl känner till vem som är kontaktpersonal.
  • Ansvar på särskilt boende för att genomföra välkomstsamtal och sammankalla närstående och andra berörda professioner.
  • Inom hemvård ansvarar för att meddela planerare vid behov av ändrad tid hos brukare för att upprätta ny genomförandeplan samt återkoppling till handläggare vid förändringar i ärenden.
  • Ansvarar för att upprätta en genomförandeplan inom två veckor. Kontaktpersonal ansvarar för att genomförandeplanen uppdateras vid förändring av brukarens tillstånd och/eller förändring av insatser.
    Uppföljning görs vid behov, dock minst var 6:e månad.
  • Uppdraget som kontakpersonal bygger på ett ömsesidigt förtroende och om brukaren har egna önskemål om val av kontaktpersonal ska detta i möjligaste mån tillgodoses.