Artikeln publicerades 1 november 2022

Björnekulla – en opolerad diamant med fantastiska produkter

Pär Berglund - Björnekulla

Pär Berglund framför Björnkullafabriken. Om någon missat det så ligger den ett stenkast från Svalövs tätort utmed väg 106 som går mot Kågeröd. Här har verksamheten funnits några år sedan flytten från Åstorp.

Idag stannar vi till hos nya Vd:n på Björnekulla, Pär Berglund, för att höra vad som är på gång och hur han ser på företagets framtid.

Pär Berglund är sedan två månader ny på posten som verkställande direktör för Björnekulla Food AB. Han bor i Helsingborg och är uppvuxen i Rydebäck. I sin profession har Pär tidigare inte arbetet inom livsmedelsbranschen utan han har sin bakgrund inom detaljvaruhandeln. Innan Björnekulla har det bland annat blivit tio år i Stockholm där han arbetat med allt ifrån modeaccessoarer till renoverings- och byggnadsartiklar till cykelhjälmar.

Varför valde du att byta bransch?

- Jag blev kontaktad av Abdons Mills AB, som äger Björnekulla, och sedan har jag alltid haft ett väldigt gott öga till livsmedelsbranschen. Min fru har dessutom varit i branschen i över tjugo år.

Abdon Mills är ett familjeägt företag med bas i Helsingborg och Pär berättar att i koncernen ingår, förutom Björnekulla, även Finax, Abdon Mills som arbetar med business-to-business samt att de driver ett eget bageri i Höganäs.

Hur skulle du beskriva Björnekulla för den som inte redan känner till er?

- Det är en oslipad diamant med fantastiska produkter. Det är ekologiskt och så svenskt det bara går. Vår slogan är att vi kokar, picklar och saftar svenska råvaror. Vi tillverkar sylt och marmelad och vi gör gelé och lingonsylt. Sedan gör vi också inlagda gurkor och rödbetor, men vi tillverkar också senap och äppelmos.

De stora kategorierna är lingonsylt, som står för den största delen av produktionen och försäljningen. Sedan är det gurkor och rödbetor som är nummer två och på tredjeplats kommer sylt och marmelad.

Gurksäsongen skapar högtryck i fabriken

Totalt är det 14 medarbetare som arbetar året runt men just nu är det gurksäsong och då dubblas arbetsstyrkan. Säsongen pågår i ungefär tolv veckor så just nu är det högtryck inne i fabriken och därför kör man två-skift.

- Ja, nu är det fullt tryck på anläggningen. Från att gurkan plockas från jorden, lite beroende på temperatur och väderlag, till att vi tar hand om den och förädlar den i vår produktion så handlar det om ett par dagar. Det är verkligen logistik på hög nivå och viktigt att det flyter på, säger Pär.

Under de intensiva perioderna med tillverkning av inlagd gurka och rödbetor står övriga produktion stilla. Tillverkning av sylt, marmelad och lingon sker annars löpande under hela året.

Björnekulla grundades 1907

I över hundra år har företaget tillverkat sylter, marmelader och olika gurkprodukter till konsumenter runt om i Sverige. Tidigare låg företagets tillverkning i Åstorp men när Björnekulla förvärvades av Abdon-gruppen, för ett antal år sedan, valde man att flytta till lokaler vid infarten av Svalövs tätort.

Varför valde ni att flytta till Svalöv:

- Lokalerna i Åstorp var överdimensionerade och inte helt up-to-date längre och det krävdes ganska mycket investeringar för att driva verksamheten vidare där. De nuvarande lokalerna är mer anpassade för vårt ändamål. Här har ju tidigare också varit livsmedelsproduktion.

Stor potential, kontinuitet och kunskap inom företaget

Trots att det till stora delar är en automatiserad industriverksamhet som bedrivs så är det ganska mycket handpåläggning och ett hantverk som utförs. Det kräver tanke och en mänsklig hand för att processen ska bli komplett.

- Jag brukar skoja med personalen att de är mammor och pappor till ett gäng syltar och marmelader på hyllorna i butikerna, säger Pär. 

Det är tydligt när Pär berättar om företaget att det finns en otrolig yrkesstolthet och kunskap hos personalen och att man trivs på arbetsplatsen.

- Vår lagerchef som snart går i pension har varit hos oss i över 40 år och vi har ett par medarbetare till som varit här i 30-40 år. Det är ett bra bevis på att man verkligen trivs på arbetsplatsen. Det är personer som gör en firma, ett bolag och ett varumärke i mångt och mycket, säger Pär.

Framtiden för Björnekulla

Det är väldigt tydlig, när Pär berättar om Björnekulla, att de vill bli bättre på att kommunicera och berätta att de finns samt att ytterligare förädla de fina värden som företaget redan har.

- Det vi vill berätta och profilera oss som är att vi är lokala, snabbrörliga och värnar om produkten och låter den tala sitt tydliga språk.

Det råder ingen tvekan om att Björnekulla vill framåt. Företaget är ett varumärke som har alla komponenterna som de flesta företag skulle vilja ha. Historiken finns och de fina produkterna finns samt att de i princip, enligt Pär, är ganska ensamma om att vara ett ekologiskt alternativ på marknaden.

- Mitt uppdrag är att göra detta till en rolig resa. Att polera diamanten vi har och ta Björnekulla in i en ny framtid.

Pär berättar också att man arbetar mycket för att göra så lite påverkan på miljön och klimatet som möjligt.

- Det är livsmedelsproduktion vi bedriver och det har såklart en viss påverkan. Men vi har en bra dialog med Söderåsens Miljöförbund hur vi ska hantera vårt spillvatten. Till exempel har vi en damm som filtrerar och hanterar detta vatten. Sedan arrenderar vi också mark runt fabriken där det är planterat salixskog som är bra på att rena jorden. Där det går arbetar vi också med att gå ifrån engångsartiklar. Så i både stort och smått försöker vi vara klimateffektiva.

Att Björnekulla har ambitionen att växa är tydligt men Pär inser också att det är viktigt att börja på hemmaplan för att ytterligare bygga varumärket.

- Ja, vi måste vara förankrade hemma i byn. Allt börjar där vi står. Jag vill ju att hela Svalövs kommun ska heja på Björnekulla och bli våra ambassadörer. Att man känner sig stolta över att ha en så fantastiskt fin livsmedelsproduktion runt hörnet.

Om du tittar runt hörnan och ser in i en nära framtid, vad ser du då?

- Redan nu investerar vi i vår produktion, vilket innebär att vi kan växa. Sedan ser jag också att vi kan vidareutveckla business-to-business med grossister och livsmedelsproducenter ytterligare. Det finna stor potential för oss att växa som företag.

Text och foto: Daniel Henriksson