Ansök om trygghetslarm

Foto på händer och ett trygghetslarm.

Foto: Mostphotos.

Om du bor hemma och ibland behöver hjälp kan ett trygghetslarm vara en bra lösning för dig. Via trygghetslarmet påkallar du enkelt hjälp om något händer i hemma.

Trygghetslarmet bär du antingen som en klocka runt armen eller som ett halsband. Larmets basenhet placeras på ett bra ställe i din bostad.

Hur ansöker jag om trygghetslarm?

Du kan själv, med hjälp av en anhörig eller god man/förvaltare ansöka om trygghetslarm. Du kan ansöka via vår e-tjänst, med vår ansökningsblankett eller genom att kontakta en biståndshandläggare på Myndighetsenheten.

Du är självklart välkommen att kontakta vår myndighetsenhet om du har frågor och funderingar eller vill ha hjälp med din ansökan.

Om du är 75 år eller äldre görs ingen individuell prövning utan du beviljas ett trygghetslarm enbart baserat på din aktuella ålder.

Information om trygghetslarm

När ska jag använda trygghetslarmet?

Trygghetslarmet använder du om du råkat ut för en oförutsedd händelse som du inte själv kan hantera och behöver skyndsam hjälp för. Det kan till exempel vara situationer där du fallit, hastigt insjuknat eller behöver hjälp av någon annan orsak.

Trygghetslarmet ska dock inte användas för omvårdnad eller hjälp som går att planera i förväg.

Om du behöver återkommande hjälp kan du ansöka om hemvård. Du ansöker om hemvård genom att vända dig till biståndshandläggare på Myndighetsenhten i Svalövs kommun.

Myndighetsenheten
Telefontider: måndag, tisdag, torsdag och fredag, kl. 08.30-10.00 samt onsdagar, kl. 13.00-15.00.
Telefon: 0418-47 51 16
E-post

Trygghetslarmet ersätter inte ”112” som kontakt med sjukvården vid akut sjukdom eller olycka!

Vad händer när jag larmat?

När du trycker på ditt trygghetslarm tas larmet emot av en medarbetare på larmcentralen.

Larmoperatören pratar med dig via trygghetslarmets högtalare på basenheten som installerats i din bostad. Det är genom basenheten som du kommunicerar med larmoperatören. Larmcentralen förmedlar sedan ditt behov till personal inom hemvården.

Om larmoperatören inte kan kommunicera med dig förmedlas ditt larm direkt till hemvårdspersonal som antingen ringer dig eller kör hem till dig.

Ett larm är alltid en prioriterad arbetsuppgift. Om du tryckt på ditt trygghetslarm och inte svarar larmoperatören och personal inom hemvården inte får kontakt med dig via telefon kommer personalen att komma hem till dig inom 20 minuter.

Vid övriga larm där larmoperatören har kontakt med dig och du kan redogöra för vad som inträffat är målet att komma hem till dig inom 45 minuter.

Hur installeras larmet i min bostad?

En larmtekniker kommer hem till dig och installerar trygghetslarmet i din bostad.

I samband med installationen kommer ett elektroniskt lås att monteras på din ytterdörr. Detta innebär att en svart dosa kommer att sitta på insidan av ytterdörren. Dosan gör det möjligt för personalen att snabbt komma in i din bostad för att hjälpa dig om du larmat på hjälp.

Dosan styrs med personalens mobiltelefon så att de med ett knapptryck både kan låsa upp samt låsa din ytterdörr. Systemet registrerar vem som låst upp dörren med sin mobiltelefon.

Hur kommer personalen in i bostaden?

När du fått ditt trygghetslarm installerat i bostaden följde det med ett elektroniskt lås som installerades på din ytterdörr. Med hjälp av det elektroniska låset kan personalen komma in till dig när du larmat.

För din säkerhet måste vi även ha en fysisk nyckel till din bostad. Skulle det bli fel på det elektroniska låset använder vi den fysiska nyckeln för att komma in i din bostad vid larm.

Vad händer om jag blir sjuk?

Trygghetslarmet ersätter inte 112.

Blir du allvarligt sjuk eller hamnar i en livshotande situation ska du alltid ringa 112.

Har du däremot svårigheter med att självständigt ringa 112 eller ta dig till en telefon kan du använda ditt trygghetslarm och be om hjälp med att ringa 112 eller be om hjälp att kontakta en anhörig.

Hur kontaktar jag läkare eller sjuksköterska?

Om du önskar kontakt med en läkare eller en sjuksköterska ska du vända dig till din vårdcentral eller sjukvården.

För att få tillgång till någon av kommunens sjuksköterskor måste du vara inskriven i kommunens hemsjukvård. Tänk på att hemvård och hemsjukvård inte är samma insats.

Kan jag använda min larmklocka i duschen?

Din larmklocka är vattentät och kan med fördel användas när du duschar eller badar eftersom det då kan finnas risk för att du halkar.

Fungerar mitt larm utomhus?

Trygghetslarmet fungerar enbart inne i din bostad. Du bör därför inte räkna med att larmklockan går att använda utanför din bostad, till exempel i din trädgård.

Vad händer om det blir strömavbrott i min bostad?

Vid ett eventuellt strömavbrott finns det ett inbyggt batteri i larmet som varar i cirka 24 timmar. Skulle strömavbrottet vara längre än så hör hemvårdspersonal av sig till dig.

Vad gör jag om jag upplever att larmet krånglar?

Om du upplever problem med ditt trygghetslam kontaktar larmteknikern.

Larmtekniker
Telefon: 0707-90 88 03

Vad kostar trygghetslarmet?

När du beviljats ett trygghetslarm får du betala en engångsavgift för installationen av ditt trygghetslarm.

Därefter debiteras du en fast månadsavgift varje månad. Behöver du använda ditt trygghetslarm ingår detta i månadsavgiften. Du betalar alltså inte för att personalen kommer hem till dig när du har larmat.

Läs mer om avgifter inom vård och omsorg. Öppnas i nytt fönster.

Vad gör jag om jag vill säga upp mitt larm?

Om du av någon anledning inte vill ha eller behöver ditt larm längre ska du kontakta en biståndshandläggare på Myndighetsenheten som hjälper dig avsluta larmet

Vid flytt inom kommunen ska du kontakta larmteknikern så att avinstallation och installation i den nya bostaden sker på korrekt sätt.

Myndighetsenheten
Telefontider: måndag, tisdag, torsdag och fredag, kl. 08.30-10.00 samt onsdagar, kl. 13.00-15.00.
Telefon: 0418-47 51 16
E-post

Larmtekniker
Telefon: 0707-90 88 03